Feel the Clay - Eksperymenty ze szkliwem

dnia:

Wpis z serii Fell the Clay realizowany przez A&T Ceramika - wszystkie artykuły znajdziesz tutaj.

Człowiek z natury wydaje się być ciekawski, lubi eksperymentować, sprawdzać co się stanie, odkrywać nowe połączenia. Zaszyci w swojej pracowni, nawet tej domowej, niejednokrotnie możemy poczuć się jak alchemicy, gdzie mieszając proszki z wodą uzyskujemy płyn, który pod wpływem temperatury zmienia swój kolor i strukturę. Komu na myśl nie przychodzi “hm a gdyby tak dodać…”

No właśnie co fajnego można robić ze szkliwami i co wpływa na ich efekt, przeczytacie w poniższym artykule:



eksperymenty ze szkliwem
...




Kolor gliny

To na jakiej glinie lepimy nie pozostaje bez znaczenia dla wyglądu szkliwa. Największą różnicę widać między jasną, a ciemną gliną. Na brązowych masach zdarza się, że szkliwo zanika i nie widać koloru, tak dzieję się na przykład z KGG 126 Perskie Niebieskie lub KGG 144 Reseda

Reseda na jasnej glinie 

Reseda na ciemnej glinie 

Ale równie często szkliwo na ciemnej glinie wygląda lepiej niż na jasnej - szczególnie większość szkliw niebiesko-zielonych, które mają w składzie miedź, np. TC 8827 Agais, TC 7992 Turkus Krakle na glinie G&S 371 czy nasze najnowsze odkrycie TC 18051 Potpourri na ciemnej glinie:




Grubość szkliwa

Po serii  wpisów już na pewno wiecie, że największym gwarantem efektu jest odpowiednia grubość szkliwa. Dzięki ilości warstw można w ciekawy sposób manipulować efektem. Znów szkliwo Potpourri, w środku cienko położone jest czerwone ale z zewnątrz, gdy warstw było więcej pokazały się beżowe i niebieskie efekty



Atmosfera w piecu

Pisząc o tym, co wpływa na wygląd szkliwa i jak można "bawić się efektami" nie można nie wspomnieć o atmosferze w piecu. Być może niektórzy z Was słyszeli o atmosferze  - oksydacyjnej lub redukcyjnej. Z oksydacją mamy do czynienia, gdy podczas wypału zapewniona jest odpowiednia ilość tlenu, natomiast przy redukcji - tlenu jest mało. Ta dostępność tlenu bardzo wpływa na uzyskiwane efekty, na przykład: szkliwem z węglanem miedzi przy wypale “tlenowym” uzyskamy turkusowe kolory, ale w redukcji jasnoczerwony.

W “normalnym” wypale w piecu elektrycznym tlenu jest wystarczająco i mamy atmosferę oksydacyjną/neutralną. Jednak zwykła manipulacja otworem dolotowym nie przyniesie spektakularnych efektów i wielkich zmian w kolorze, co najwyżej kolory będą bardziej nasycone, a szkliwo mocniej błyszczące.
Pomimo, że zabawa “atmosferą” pieca  i sprawdzanie jak niesamowicie zachowują się szkliwa przy redukcji jest absolutnie magicznym doświadczeniem, to uzyskanie redukcji w piecu elektrycznym (np. poprzez doprowadzanie propanu z zewnątrz) pomimo, że możliwie, jest zdecydowanie odradzane i niezbyt bezpieczne dla otoczenia i pieca, a eksperymenty z robieniem redukcji w zwykłym piecu elektrycznym pozostawiamy do odważnych i doświadczonych :)

Skupmy się na bardziej bezpiecznych “eksperymentach”, czyli jak jeszcze możemy zmienić efekt szkliwa?

Temperatura

Na każdym szkliwie macie napisany zakres temperatury wypału, w którym należy wypalać szkliwo. Jednak absolutnie nic nie stoi na przeszkodzie aby nie sprawdzić co się stanie jeśli tę temperaturę przekroczymy. Większość szkliw pół transparentnych świetnie radzi sobie z temperaturą wyższą o 100-150, mogą jedynie bardziej płynąć lub trochę zmienić odcień, np. szkliwo TC 7906A wyplaone na 1150 nie zmienia koloru, a dzięki dodatkowi Pehatyny nawet nie popłynie.

Sprawdzanie jak wygląda niedopalone szkliwo jest mniej ekscytujące, ponieważ zazwyczaj szkliwo wygląda “betonowo” i efekt jest surowy co również znajduje wielu zwolenników.

Eksperymentować można również z krzywą wypału. Bardzo polecamy artykuł The many Faces of Iron by Dr. Carol Marians (po wpisaniu w Google pierwszy pdf),  w którym możecie zobaczyć jak bardzo zmienia się jedno szkliwo w zależności od procesu studzenia (6 różnych krzywych = 6 różnych efektów tego samego szkliwa). 



Mieszanie szkliw i dodatki

Czy można ze sobą mieszać szkliwa? Zdecydowanie tak. Jednak nie wiadomo czego się spodziewać. Na pewno nie oczekujmy, że szkliwo zachowa się jak farba i połączenie niebieskiego z zielonym da żółty - tak będzie tylko czasem :)

Chcąc uzyskiwać przewidywalne mieszanki należy łączyć szkliwa z jednej serii, np. jednolite z jednolitymi, szkliwa efektowe ale tylko o zbliżonych do siebie efektach, np. TC 7968 Żółte Efektowe (Ugier) w połączeniu z TC 7969 Zielonym Efektowym zachowują się jak “farby” i mieszając ze sobą te dwa szkliwa można uzyskać dowolne odcienie zielono-żółtego.
W katalogu Botz macie bardzo ciekawe przykłady jak przez dodanie szkliwa transparentnego można “przygasić” kolor i sprawić aby był mniej kryjący lub jak śliczne odcienie uzyskuje się przez połączenie 3-4 różnych szkliw. Jeśli jeszcze nie masz u siebie katalogu Botz koniecznie wspomnij o tym w komentarzu do zamówienia!



Jednak to szkliwa efektowe, które nie są do siebie podobne dają największe zaskoczenie - zarówno jako efekt wow jak i rozczarowania. Zetknięcie się szkliw efektowych daje ogromne niespodzianki, jedną z nich, dość popularną jest czarno-brązowa kreska na połączeniu szkliw lub zdominowanie jednego ze szkliw, także drugie nie jest wcale widoczne. Ale efekty mogą zaskoczyć też pozytywnie jak połączenie szkliwa TC 8549 Turecki Mak i TC 8827 Agais (zdjęcia publikowane na naszym Facebook’u w lutym)  



Pigment

Do szkliwa możecie dodawać pigmenty aby tworzyć nowe kolory. Proszkowy pigment wsypany bezpośrednio do rozrobionego szkliwa może nie wymieszać się dobrze i dać niejednolity kolor, dlatego najlepiej do rozrobionego szkliwa dodać pigment rozrobiony z wodą.

Teraz bardzo modne są pastelowe odcienie i najlepiej je uzyskać właśnie w ten sposób - do białego szkliwa dodajcie 5-10%, czyli na 100 g szkliwa 5-10 g pigmentu.

Tlenki

Eksperymenty z dodawaniem tlenków (lub tworzenie własnych szkliw) jest zdecydowanie zaawansowaną wiedzą. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie aby samemu sprawdzić co się stanie, gdy jakiś tlenek dodamy do już gotowego szkliwa.

Przy wypale w piecu elektrycznym, najbardziej popularne tlenki:

  • tlenek chromu da zielone, trawiaste efekty (ale juz w połączeniu z tlenkiem cyny będzie źródłem czerwonego i różowego)
  • związki kobaltu (tlenek kobaltu, węglan kobaltu) są źródłem grantowych, ciemno niebieskich kolorów (ale połączenie z magnezem i tlenkiem żelaza daje czarny)
  • związki miedzi będą zielone, niebieskie, turkusowe
  • żelazo to kolory brązowe, pomarańczowe, rdzawe

Flota

Aby urozmaicić wygląd szkliwa możecie do niego dodać flotę, która tworzy efekt kropek. Szczególnie ciekawie wygląda, gdy połączycie ze sobą kilka kolorów i wielkości.

Flotę można dodać do już rozrobionego szkliwa, wymieszać i nakładać na pracę. Przy tej metodzie efekt kropek jest mniej kontrolowany, a jeśli zostawimy takie szkliwo do użycia na później, to większość drobinek opadnie na dno i będzie je trzeba bardzo dobrze wymieszać przed kolejnym użyciem.

Flotę można też dodać do szkliwa dopiero przy nakładaniu ostatniej warstwy, wtedy mamy większe panowanie nad efektem, jednak drobinki, gdy są oblepione szkliwem mogą wyjść, tak jak w poprzedniej metodzie, nieco niewyraźnie.

Ostatnim sposobem jest posypanie floty bezpośrednio na pracy, gdy szkliwo jeszcze nie wyschło. Ta metoda daje dużą kontrolę nad efektem, a kropki nie są “zamglone” od szkliwa.



Skóra węża

To kolejny, nowatorski dodatek do szkliwa. Nakłada się ją na wyschnięte, niewypalone szkliwo (najlepiej jednolite). Cieńsze warstwy będą dawać efekt drobnych spękań, a  grubsze większych “płatów”. Ciekawie można eksperymentować barwiąc Skórę Węża pigmentami.

A jakie eksperymenty Wy lubicie ze szkliwem? Możecie macie jakieś połącznie, którym chcecie się podzielić? Czekamy na wiadomości i z wielka chęcią będziemy publikować Wasze pomysły - oczywiście podspiane i podlinkowane do Waszych pracowni ;)

Niedziela Poniedziałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień