+48 511 226 701 sklep@at-ceramika.pl
Elementy 0

Feel the Clay – Jaką glinę wybrać ?

Przed przeczytaniem chcemy zaznaczyć, że wpis odnosi się do glin gotowych, które znajdziecie w ofercie naszego sklepu.

Dziś odpowiadamy na pytanie, które pojawia się przed zrobienie pracy, czyli:

jaką glinę wybrać?

 

 

Rozważając jaką glinę wybrać na pewno musimy wziąć pod uwagę 2 aspekty:

– zawartość szamotu

– kolor gliny

 

Kolor

Gliny występują w różnych kolorach:

– Jasnych, a więc prawie białych, kremowych, beżowych.

– Czerwonych w różnych odcieniach – od delikatnych łososiowych po wyraziste ceglaste. Za czerwień w glinie odpowiadają głównie związki żelaza.

– Ciemnych i brązowych – od jasnych czekoladowych, przez kawę z mlekiem, szare, aż po ciemne kakaowe brązy, antracytowe i czarne. Ciemnej barwy nadaje między innymi mangan.

– Innych kolorach, takich jak różowy, słomkowy, ochrowy (żółty).

Na kolor gliny wpływa również temperatura wypału i większość glin wraz ze wzrostem temperatury ciemnieje.

Przy robieniu pracy pamiętajcie, że kolor użytej gliny bardzo wpływa na efekty szkliw!

 

 

Szamot

Szamotem (w książce Podręcznik Ceramika to palonka) nazywamy „te ziarenka, które znajdują się w glinie”. Tak naprawdę jest to wypalona glina, którą następnie mieli się do pożądanej wielkości ziaren.

Szamot odchudza glinę, zmniejszając jej plastyczność. Dodatek szamotu sprawia, że:

– glina jest „sztywniejsza” dzięki czemu mniej się wypacza,

– można robić większe przedmioty, ponieważ nadaje stabilności i podczas lepienia oraz wysychania prace nie będą się deformować, 

– przedmioty wykonane z glin szamotowych są bardziej odporne na szok termiczny. 

Szamot powyżej 0.6 mm zazwyczaj jest już widoczny i przeszkadza, jeśli chcemy odcisnąć coś w pracy lub skupić się na detalach.

Pomimo, że szamot odchudza glinę, to jej kolorowe odmiany są dość tłuste „same z siebie”, na przykład czerwona glina z szamotem 1 mm będzie bardziej tłusta od gliny z szamotem 1 mm w jasnym kolorze.

 

Biorąc pod uwagę wielkość szamotu możemy je podzielić na:

Gliny gładkie – w nich szamot jest niewyczuwalny, zazwyczaj do 0.5 mm

Gliny szamotowe – wyczuwalne ziarno, wielkość od 0.5 do kilku milimetrów.

 

 

Drobne rzeczy i biżuteria

Polecamy gliny gładkie (bez szamotu lub z szamotem do 0.2 mm). Najlepiej sprawdzają się:

Jasne: LA, G&S 208, G&S 254, G&S 24, G&S 245, G&S 1100, G&S 930

Czerwone: CA, G&S 354, G&S 359

Ciemne: RB, G&S 371, G&S 356

 

Są to tłuste gliny z żadną lub niewielką ilością szamotu, w których dobrze będzie widać każdy szczegół.

Prace do 20 cm

Do trochę większych prac zalecamy używanie glin z przynajmniej niewielką zawartością szamotu. Wciąż mogą być to gliny gładkie, takie jak:

Jasne: G&S 254, G&S 264, G&S 930, G&S 8251, MA, FL, FR, Waller, Dudziak, Ruzek (oraz oczywiście wszystkie szamotowe),

Czerwone: G&S 364

Ciemne: G&S 373, G&S 366

 

 

Lepienie z płata oraz przedmioty +20 cm:

Nawet jeśli robimy drobne rzeczy, ale są one płaskie i chcemy, aby takie pozostały lub zdecydujemy się na ulepienie trochę większej pracy, to nie wybierajmy zupełnie gładkiej gliny. Najbardziej polecamy gliny z szamotem 0,5 mm lub większym.  

Tłustsze gliny, czyli te z mniejszym szamotem, nie będą najlepszym rozwiązaniem. Prace wykonane z takiej gliny, podczas wysychania i wypału mogą się wyginać, deformować, pękać (proces suszenia również ma wpływ na wyginanie).

Idealnymi glinami będą wszystkie z wyraźnym szamotem, ale znajdzie się też kilka gładszych:

Jasne: Waller, Ruzek, Dudziak, G&S 264, G&S 468,

Czerwone: G&S 364 – ale wśród czerwonych bardziej polecamy szamotowe wypisane w dalszej części.

Ciemne:  G&S373, G&S376 – z brązowych też raczej polecamy gliny z wyraźnym szamotem.

 

Rzeźby

Do dużych prac, przekraczających 50 cm polecamy gliny szamotowe. Jak pisaliśmy wcześniej to on nada sztywności gliny i dzięki niemu będziemy mogli robić wysokie przedmioty. Szamotowymi glinami są:

Jasne: MAM, KS, DL, G&S 474

Czerwone: CAK, G&S 552, G&S 592 (różowa)

Ciemne: MK, G&S 579

 

Raku

Każda glina z szamotem powinna dać się wypalić w raku. Pamiętajmy, że w raku szok termiczny jest duży i o pęknięcie pracy bardzo łatwo.

Jasne: wszystkie gliny wymienione do rzeźby oraz Waller, Dudziak, Ruzek, G&S 441

Czerwone i ciemne:  Pomimo, że mają szamot są dość tłuste i często nie radzą sobie z wymagającymi warunkami, jakie panują podczas wypału raku.  

Toczenie na kole

Prawdziwi zapaleńcy i gruboskórni powiedzą, że toczyć można z każdej gliny. My jednak polecamy wypróbowanie każdej gliny… gładkiej, powiedzmy do 0,5 mm. Im szamot jest większy, tym toczenie jest mniej przyjemne, ponieważ ziarna obcierają dłonie. Według nas najlepiej próbować różnych glin i znaleźć najlepszą dla siebie. My najbardziej lubimy toczyć z:

Jasne: MA, FL

Czerwone: R10

Ciemne: można próbować, z każdą gładką, ale trzeba się do nich przekonać. Ciemnych glin nie polecamy dla początkujących

 

Etykiety 

Na etykietach od glin najważniejszymi informacji będą:
– nazwa gliny,
– kolor po wypale,
– szamot – jego wielkość oraz czasem zawartość procentowa,
– zakres temperatury wypału.

Trzy pierwsze informacje są łatwe do rozszyfrowania, jednak o czym dokładnie mówi zakres podany na opakowaniu?

Gliny G&S: na tych glinach napisany jest jeden zakres, np. na G&S 254 znajdziemy 1000 – 1280°C 
Pierwsza wartość odnosi się do temperatury, w której glina zaczyna nabierać spieku. Nie oznacza to jednak, że ta glina wypalona na 1020°C  będzie już spieczona, tylko że od tej temperatury przestanie być porowata i zacznie się spiekać. Wypał na biskwit zalecamy poniżej tej wartości. 
Druga wartość to maksymalna temperatura wypału, po jej przekroczeniu na glinie pojawią się bąble lub praca ulegnie deformacji. 

Gliny czeskie: na tych glinach są napisane dwa zakresy, np. na MA znajdziemy 900 – 1000°C oraz w drugiej linijce 1180 – 1250°C . 

Możemy przyjąć, że pierwszy zakres to informacja w jakim zakresie należy wypalić biskwit. Zbyt nisko wypalony biskwit będzie bardzo kruchy, a zbyt wysoko wypalony… chyba sami już potraficie odpowiedzieć na te pytanie 🙂 

Druga wartość informuje w jakich temperaturach glina zaczyna się “porządnie spiekać”. W tym przykładzie, glina wypalona powyżej 1000°C oczywiście zacznie się spiekać, ale dopiero od 1180°C  możemy przyjąć, że spiek zaczyna robić się mocny. 1250°C  to maksymalna temperatura wypału.

Wybór odpowiedniej gliny nie jest łatwą sprawą i najlepiej przetestować różne i znaleźć najodpowiedniejszą dla siebie. 
Początkującym i do pracy z dziećmi polecamy: G&S 254, G&S 264 lub MA – są miękkie, uniwersalne i długo zachowują plastyczność, wolno wysychają. 

A jeśli wciąż nie jesteście pewni jaka glina będzie najlepsza do pracy, jaką chcecie wykonać – piszcie i dzwońcie do nas 🙂 

[dipl_facebook_like facebook_app_id=”266645101637720″ page_url=”https://www.facebook.com/ATCeramika/” lazy_loading=”on” share_button=”on” _builder_version=”4.9.0″ _module_preset=”default” custom_margin=”||0px|||”][/dipl_facebook_like]

W tej samej kategorii:

[dipl_twitter_follow_button show_count=”on” do_not_track=”on” _builder_version=”4.9.0″ _module_preset=”default”][/dipl_twitter_follow_button]