Polski English

A&T Ceramika - Rozwiń z nami swoją pasję - artykuły dla ceramików

0,00 zł
Feel the Clay - Co się dzieje z tym szkliwem?

Wpis z serii Fell the Clay realizowany przez A&T Ceramika - wszystkie artykuły znajdziesz tutaj.

Wśród ostatnich kilku wpisów znajdziecie wiele informacji o tym, jak pracować ze szkliwem, czego można się po nim spodziewać - wśród stron tekstu jest kilka wzmianek, o tym dlaczego szkliwo może wyjść nie tak jak się spodziewaliśmy. W tym artykule zbieramy wszystko w jedno miejsce i rozszerzamy tę tematykę:


co się dzieje
z tym szkliwem?
...

Za cienko

Zbyt cienka warstwa objawia się zupełnie inaczej w szkliwach jednolitych i w efektowych. Przy pół transparentnych kolor jest zazwyczaj mało widoczny, mdły, a glina mocno przebija:


zbyt cienko nałożone szkliwo TC 7942

W szkliwach efektowych to nie jest tak oczywiste, ponieważ w wielu, dzięki grubości manipulujemy wyglądem szkliwa, np. TC 8827 w zależności od grubości jest zielony lub niebieski

szkliwo TC 8827 Agais pomimo cienkiej warstwy daje zielone efekty


Jednak przy niektórych efektowych szkliwach bardzo często zdarza się, że zbyt cienkie warstwy przebrawiają się na transparetny


KGG 112 Ogniście czerwone, nawet
przy 3 warstwach potrafi nie być czerwone

KGG 115 Zieleń Wielkanocna daje zielone efektowy
dopiero przy bardzo grubym nałożeniu



Jak sobie z tym radzić?

Zazwyczaj, gdy nie pododa Wam się efekt szkliwa wystarczy pracę ponownie wyszkliwić i wypalić - mając na uwadze, że sporadycznie (szczególnie przy mocnym spieku) prace mogą pęknąć.



Za grubo

Często piszemy aby śmiało nakładać szkliwa, ale czy można przesadzić z grubością?

Na pewno w przypadku szkliw transparentnych tak (przeczytajcie, jeśli jeszcze nie wiecie dlaczego).


Rozważając tematykę grubości, warto wiedzieć, że niektóre szkliwa z Glazur Serwis (te z początkiem AS) przy zbyt grubej warstwie lub nawet cienkiej ale przy gęstym rozrobieniu, zbiegają się na powierzchni, charakterystycznie odsłaniając glinę. Efekt jest dramatyczny -- często tak opisujecie to zjawisko:


zbieganie się szkliwa, gdy jest zbyt grubo nałożone
na przykładzie AS 974

Rozwiązanie tego problemu jest trochę desperackie, polega na zeszlifowaniu szkliwa z takiej pracy - w naszej opinii to fatalny i niebezpieczny pomysł. Szkliwo bardzo odpryskuje, a praca może się zniszczyć.


W szkliwieniu: grubo zazwyczaj wiąże się z ładniej ale i z bardziej płynąco. Zagrożeniem dla pracy (i prac wokół!) jest przyklejenie się szkliwa do półki.

Aby zmniejszyć tę konsekwencję należy:

  • poszkliwić kawałek pracy od dołu - tyle ile spodziewamy się, że spłynie.
  • stosować zabezpieczenie na półki, np . emulsję - po spłynięciu szkliwa pracę będzie łatwiej oderwać i wielu przypadkach uratować tak aby nie było po tym śladu
  • podstawki pod prace, tego typu: lub pomysłowe konstrukcje samodzielne
  • używać Pehatyny, która zmniejsza płynięcie szkliwa.

Czasem jednak, pomimo wszystkich zabiegów, praca nie jest do odratowania i pęka zostawiając ostre krawędzie.



Glina

Kolor gliny w przypadku niektórych prac może niesamowicie zmienić efekt szkliwa ale na wielu jasnych szkliwach pojawiają się bąblę lub zmarszczenia: 



widoczne gazowanie ciemnej gliny na szkliwie AS 974

 
TC 7852 Meteoryt, który powinien być gładkim białym szkliwem
z plamkami pomarszczył się i ma specyficzną strukturę na czerwonej glinie


widoczne gazownie na białym matowym szkliwie

Nie jest to do końca kwestia szkliwa. Słyszeliśmy o kilku wyjaśnieniach tego zjawiska i chyba najlepszym byłoby:
Proces wydobywania się gazów z gliny jest naturalny jednak zachodzi w początkowych fazach wypału (w znanczej mierze już przy biskwicie), wcześniej zanim szkliwo zaczyna układać się na pracy. Jednak, w ciemnych masach znajdują się związki, które są topnikami, mogące powdować, że szkliwo zaczyna topić się w niższej temperaturze niż byłoby na jasnej glinie (takiej glinie, która nie ma topników). To tylko jedno z kilku możliwych wyjaśnieniem. Najwazniejszym jest jednak, że musimy być szczególnie ostrożni używając niektórych szkliw na ciemnych glinach :) 

Jeśli macie problem z “bąbelkami” na jasnej glinie to warto pomyśleć o podwyższeniu temperatury wypału biskwitu lub zmienieniu gliny, ponieważ dotychczasowe może być zbyt zanieczyszczona. 

Zła temperatura wypału 

Zazwyczaj łatwo rozpoznać niedopalone szkliwo - jest matowe i “suche”, popękane, ma powierzchnię betonu lub suchego kamienia. Oczywiście kolor znacznie odbiega od docelowego. 




niedopalone szkliwo Goldpatina jest trochę chropowate i suche 



Na przepalonym szkliwie mogą pojawić się pęknięte bąble, wyglądające jak kratery


Kratery na przepalonym czerwonym efektowym szkliwie

W tym miejscu pragniemy napisać, że można przepalać i nie dopalać szkliwa w ramach eksperymentu "ciekawe co się z nim stanie" ale o tym więcej wkróce :)

Różnica w temperaturze wypału, nawet o kilka stopni może wpłynąc na kolor i efekt szkliwa.


Zmiany składu szkliw

Zdarza się, że producenci zmieniają składy szkliw, angob, farb itd.
Czasem jest to spowodowane dostępnością surowców, ich ceną czy tak jak to było kilka miesięcy temu - przepisami dotyczącymi zawartości metali (np. miedzi). Niestety nie jesteśmy w stanie tego przewidzieć i niewiele możemy poradzić… właściwie jest tylko jedno rozwiązanie, które jest sposobem na każdy inny problem, z tym że szkliwo na pracy nie wyszło tak jak chcieliśmy:

Róbcie próbki zanim nałożycie jakieś szkliwo na swoją pracę :) 


 

Wszystkie artykuły, promocje, nowości, kody rabatowe i inne fajne rzeczy wrzucamy na Facebook'a - chcesz być na bieżąco? Zajrzyj do nas koniecznie! 

 

Szybki kontakt

574 740 950
22 743 50 08
 
info@at-ceramika.pl   
Rzetelna Firma
http://wizytowka.rzetelnafirma.pl/K7I3ZVEB
Akceptuję
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w swojej przeglądarce.